Dubai on a budget 2023 ⋆ proVphotography
19397
page-template-default,page,page-id-19397,nouveau-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-6.9.0,vc_responsive

Dubai on a budget 2023

Dubai, the place where everything is possible. Het credo van een staat in de Verenigde Arabische Emiraten. Een plek van grote gebouwen, dure auto’s, extreme luxe en zand, heel veel zand! Midden in de woestijn is hier de ultieme stad gebouwd. Een plek waar alles kan, tenminste als je er genoeg geld voor (over) hebt.. Maar wie heeft er nou “genoeg” geld om naar Dubai te reizen?

Er wordt al snel gezegd, ‘ga je naar Dubai? Trek dan je portemonnee maar open!’

In de werkelijkheid valt dat (relatief gezien) wel mee. Je kunt het hier zo duur maken als dat je zelf wilt! Kan je onbeperkt spenderen, dan staan alle deuren hier voor je open, heb je een budget dan is er nog steeds van alles mogelijk! Benieuwd…?

Wij nemen je mee naar onze reis, onze bevindingen van deze 8 daagse vakantie naar Dubai, met 2 kleine kinderen (Milan 3 jaar en Romée 1 jaar), on a budget!

Dag 1 – 17-04-2023 – Vertrek vanuit Schiphol naar Dubai

Een korte nacht slaap! Want we vertrekken om 01:45u met de auto naar Schiphol Amsterdam. We hebben via de app Skyscanner een “relatief goedkope” oftewel een betaalbare retourvlucht gevonden en geboekt vanaf Schiphol naar Dubai. We vliegen heen met Transavia en terug met Pegasus. De reistijden zijn niet ideaal, maar daarentegen wel binnen budget! We betalen €1268,- voor ons viertjes, Romée (1) valt nog onder het babytarief en kan goedkoop, dan wel op schoot meereizen. Op de heenweg hebben we een directe vlucht van 6,5 uur, op de terugweg hebben we een tussenstop van 4 uur op Istanbul. Je moet er wat voor over hebben zeggen we dan maar!

We komen rond 03:00u aan in de Q-park parkeergarage die we vooraf hebben geboekt voor €55,-. Vanaf de parking wachten we bij de bushalte op de nachtbus naar Schiphol. De bus vertrekt hier s’nachts ieder uur waardoor we toch nog een half uurtje in Hoofddorp, frisjes bij 7 graden moeten wachten. We komen rond 04:00u aan op de luchthaven.

Ons vliegtuig vertrekt om 05:35u, we beseffen ons dat we rijkelijk laat zijn maar verwachten/hopen geen drukte op Schiphol.

We zijn vrij vlot door de check-in en helemaal snel door de douane. We waren vrijwel de enige! Heerlijk.

We hebben om 04:45u zelfs nog tijd voor een vlug nachtelijks ontbijt bij de Mc Donalds waar we ons tegoed doen aan een vette hamburger, kipnuggets en frietjes.

Na het ontbijt lopen we snel naar de gate en kunnen we kort daarna aan boord. Dubai, here we come!

De kinderen vallen al bij het taxiën van het vliegtuig in slaap en merken niks van het opstijgen. Na 1,5 uur worden ze wakker en de vlucht verloopt verder soepel. We hebben zelf een Ipad bij voor de kinderen, een goede beslissing, want op deze Transavia vlucht hebben we geen beeldschermpjes in de stoel met spelletjes en filmpjes.

Na 6,5 uur vliegen komen we om 15:00u lokale tijd aan op de luchthaven van Dubai Al Maktoum!
Eenmaal uit het vliegtuig gaat alles op een vrij vlot tempo. Het Al Maktoum vliegveld is nog niet zo druk als het internationaal vliegveld van Dubai. Alleen de douane duurt een half uurtje en daarna staan onze koffers en de buggy al op ons te wachten bij de bagage claim. Dat ging snel!

We hebben vooraf geen taxi gereserveerd en lopen met onze koffers richting de taxi standplaats. We worden al vrij snel geholpen aan een taxi, maar lopen vervolgens met de taxi chauffeur alle standaard taxi’s voorbij en komen aan bij een luxe zwarte Lexus.
Ik krab achter mijn oren en denk ‘dat gaat geld kosten’.
De taxi rijdt wel op de meter en we nemen de gok om hier in te stappen.

Na een half uurtje rijden komen we aan bij ons appartement voor de komende week, de “schade” betrof 160 Dirham (AED) + 20 AED fooi (totaal €44,77). Dat viel gelukkig mee! Sterker nog, in Nederland zou je voor 40 km in een taxi meer dan het dubbele betalen!

Zit je op een krap budget, dan raden we je wel aan om een standaard taxi (met gekleurd dak) te nemen. Let wel op dat een taxi met een roze kleur dak alleen voor vrouwen is bedoeld!

We hebben via Booking.com een appartement geboekt voor ons verblijf van 7 nachten in het Millennium Montrose Appartments in de wijk Dubai Science park. In totaal hebben we hier €777,- voor betaald inclusief ontbijt. De locatie is wat afgelegen, het appartement zelf ziet er zeer netjes uit. Het is vrij nieuw, luxe, schoon en heeft een mooi zwembad en gym op de 20e verdieping. We worden ontvangen door een medewerker die netjes onze koffers en handbagage op een trolley naar de kamer op de 13e verdieping brengt, wat een luxe!

We hebben de “superior appartment” geboekt met een slaapkamer en aparte woonkamer/keuken. Milan slaapt op de ‘suuuuper grote’ slaapbank en voor Romée wordt een kinderbedje bezorgd en geïnstalleerd door een behulpzame medewerker. Voor het reizen met kleine kinderen is een aparte slaapkamer voor de kinderen toch wel een must, in ieder geval vinden wij dat.

Vanaf het balkon valt het uitzicht wat tegen, veel bouwplaatsen en zand omdat de wijk nog volop in ontwikkeling is. In de verte en onder de smog zien we de hoogbouw staan, blijft toch een bijzonder gezicht!

Na het uitpakken van de koffers is het tijd om te gaan zwemmen! Hier vragen de kinderen al om sinds de landing in Dubai. We pakken de lift naar de bovenste verdieping om hier een verkoelende duik te nemen. Het uitzicht vanaf het zwembad is geweldig!

Voldaan gaan we na het zwemmen naar de kamer om te douchen en de kinderen gaan lekker in bad. We besluiten om vanavond in het restaurant van het appartement te eten, het was immers een lange lange reisdag.

In het restaurant besteld Sharona een Caesar salad, ik een pasta en de kinderen friet met kipnuggets en wat drinken. Romée kan haar ogen niet meer open houden en valt in haar kinderstoel in slaap. We hebben wel lekker gegeten en de rekening was 196 AED (€49).

Na het eten is het tijd om te gaan slapen en uit te rusten voor al wat komen gaat. Welterusten!

Dag 2 – 18-04-2023 – Dubai Marina en Downtown Dubai

We worden rond 08:30u wakker en starten de dag rustig op. Eerst ontbijten in het restaurant op de 1e verdieping van het appartement!

Het is een ontbijtbuffet en er is volop keuze uit brood, beleg, gebakken ei, lokale gerechten en zoet en hartige snacks. We hebben op voorhand wat slechte reviews gelezen over de beperkte keuze bij het ontbijt, maar dat hebben ze nu blijkbaar netjes in orde gemaakt.

Na het ontbijt lopen we naar de supermarkt hier vlakbij voor wat snelle boodschappen zoals fruit, drinken en melk voor de kinderen. De zon schijnt volop en met een temperatuur van 30+ graden duiken we bij terugkomst weer snel het zwembad in.

Na het zwemmen wachten we tijdens het middagdutje van Romée op de levering van onze huurauto. We zijn tot de conclusie gekomen dat het voordeliger is om een auto te huren dan steeds een taxi te moeten pakken. Benzineprijzen zijn hier overigens zeer goedkoop met €0,70 per liter benzine!

Ons appartement zit op ongeveer 25 minuten rijden van Dubai Marina af en 20 minuten rijden van Downtown Dubai. Ook al zijn de prijzen voor taxi ritten hier in Dubai prima te betalen vergeleken met de prijzen in Europa, wordt het toch een dure aangelegenheid om steeds per taxi overal naar toe te gaan. We hebben gekozen voor de goedkoopst beschikbare auto, een Toyota Yaris (wel met volledige dekking qua verzekering). De kosten van de huurauto zijn 904 AED (€225,-). Het prettige aan deze reservering is dat de huurauto op ons appartement wordt afgeleverd en we hem bij het vliegveld weer kunnen inleveren voorafgaand aan onze vlucht! Dat scheelt toch ook weer de kosten van een luchthaven transfer!

Voorzien van eigen vervoer vertrekken we in de middag naar Dubai Marina! Een wijk met prachtige gebouwen/torens en een haven vol met de mooiste jachten. Na een rommelige rit, het nemen van meerdere verkeerde afslagen en het chaotisch verkeer blijkt navigeren nog best lastig hier in Dubai. Maar na een uur rijden vinden we uiteindelijk een parkeergarage. We parkeren bij de Dubai Marina Mall, hier parkeer je de eerste 3 uur gratis en daarna betaal je 20 AED (€5) per uur. Vanaf de parking lopen we het winkelcentrum binnen, langs de winkels door naar de uitgang en richting de Marina Walk. Een boulevard langs het water en de haven met allerlei gezellige eettentjes en cafe’s.

We struinen de boulevard af en komen uit bij een ijskraampje. Dit was geen standaard ijskar, maar iets wat je wel eens op social media voorbij ziet komen. Een man, gewapend met 2 plamuurmessen en een ijsplaat “maakt” hier ter plekke je ijsje klaar. De kinderen vinden het prachtig en bestellen een ijsje met verse aardbijen mango en melk. Sharona neemt bosbessen en ik Nutella met Kinder Bueno! De man begint te hakselen met zijn plamuurmessen en brengt ons uiteindelijk een bakje met rolletjes zelfgemaakt ijs! Het is heerlijk en ziet er ook nog prachtig uit. Maar de rekening was iets minder prachtig.. we moesten 120 AED (€30) afrekenen voor 4 ijsjes. Daar gaat ons Dubai on a budget idee.. Maar was het het waard? Zeker wel, met de zon op je bol gaat zelfs een duur ijsje er goed in. Wil je liever wat minder uitgeven aan een ijsje? Zoek dan naar een wat meer standaard ijskraam:)

Op een terrasje drinken we nog een duur Heineken biertje 45AED (€11) en wat sapjes voor in totaal 135 AED (€30). Goedkoop is het hier in Dubai Marina niet maar het fantastische uitzicht, lekker wandelen en de reuring kosten gelukkig niets!

Na het terrasje lopen we door naar Jumeirah Beach (JBR Beach), een hotspot voor toeristen waar je over de boulevard naar hartenlust kan winkelen, terrassen, eten en lekker op het strand kan liggen en zwemmen in de zee. Op het water is dan ook van alles te doen. Zo zien we diverse bootjes, waterscooters en opblaas waterattracties!

De kinderen rennen op blote voetjes het strand op, spelen met zand en staan lekker met hun voetjes in het warme zeewater. Heerlijk is het hier!

Voordat we terug naar onze auto lopen stoppen we nog even bij de fastfood keten Five Guys voor een snelle snack met (wederom) wat frietjes en een hamburger voor 105 AED (€26). We hebben niet meer geluncht na het ontbijt en het diner staat gepland in Downtown Dubai! Dit bleek echter een zeer laat diner te worden…

Aangekomen bij de parkeergarage in de Marina Mall zitten we nog binnen de 3 uur parkeertijd! Dat betekent gratis parkeren, helaas komen we net te laat bij de slagboom aan en moest ik teruglopen om 20 AED (€5) te betalen om uit te rijden, dat was een kleine tegenvaller.

Op de weg terug naar het appartement rijden we weer diverse keren verkeerd en zorgt dit voor een lange terugrit. Uiteindelijk vinden we de juiste route en komen we aan om te douchen.

Na het douchen vertrekken we direct naar Downtown Dubai! We komen na 18 minuten, na in 1 keer goed te zijn gereden!!!, aan in de stad. Het is al donker en we zien de majestueuze Burj Khalifa boven ons uittorenen! Wat een machtig groot gebouw is dat, niet heel vreemd aangezien dit met zijn 828 meter hoogte, tot op heden, het grootste gebouw ter wereld betreft!

De lampjes fonkelen op de toren en langzaam rijden we door de drukte naar de Dubai Mall, wat dan weer het grootste winkelcentrum ter wereld is!

Bij de parkeergarage (Grand Parking) komen we geen slagbomen tegen. Dat is goed nieuws, dus gratis!

We vinden al snel een plekje en lopen het reusachtige winkelcentrum binnen. Zoveel winkels met alle luxe merken, een mega aquarium, schaatsbaan en nog zo veel meer! We lopen naar buiten bij de Dubai Fountain waar ieder moment de fonteinshow gaat beginnen voor de Burj Khalifa! Het is erg druk en net als bij de Efteling scharen zich duizenden mensen rondom het meer om het spektakel te aanschouwen. De Burj Khalifa licht op in allerlei kleuren, de muziek start en de fonteinshow begint. Wat een ervaring!

De fonteinshow duurt een paar minuten maar start ieder half uur met weer een andere show.

Na de show slenteren we verder over de promenade op zoek naar een eettentje. Het is inmiddels al bijna 22:00u en de kinderen zijn merkbaar vermoeid aan het raken. We besluiten een snelle hap bij de Pizzahut te nemen met uitzicht op de fonteinshow!

We bestellen 2 pizza’s en wat drinken voor 135 AED (€34). Romée heeft nog een ongelukje en zit helaas tot op haar rug onder de… shit happens!

Na het eten lopen we vermoeid terug naar de parkeergarage, op de terugreis naar het appartement komen we in een flinke file terecht. Het blijkt wel weer dat de wegen hier in Dubai best gevaarlijk kunnen zijn als we langs het ongeluk rijden. Een auto en een bus hebben een ongeluk veroorzaakt, het is een akelig aangezicht en de voorkant van de auto inclusief bestuurderskant is verdwenen. De auto is onder de achterkant van de bus doorgeschoven en een goede afloop voor de bestuurder is vrijwel onmogelijk. We schudden de schrik en het beeld van ons af en vervolgen onze rit naar het appartement. Het is inmiddels bijna 24:00u en we besluiten direct naar bed te gaan! Morgen weer een nieuwe dag!

Dag 3 – 19-04-2023 – Downtown Dubai

Heerlijk uitgeslapen gaan we rond 09:30u uit bed. Het tijdverschil met Nederland is 2 uur, dus in Nederland is het 07:30u. Door de kinderen wat langer op te laten blijven en uit te laten slapen voorkomen we een jetlag. Zeker een voordeel van een reisje naar Dubai met kinderen, die vaak van een jetlag behoorlijk wat overlast kunnen ervaren.

We starten de dag wederom met een uitgebreid ontbijt, boodschappen doen en daarna een ochtend duik in het zwembad. Het is hier zo heerlijk warm in deze tijd van het jaar!

Vandaag hebben we activiteiten gepland voor zowel de kinderen en voor ons!

We hebben combitickets voor het Aquarium en At The Top Burj Khalifa geboekt via de app Get Your Guide voor €121,60, de kinderen mogen t/m 3 jaar gratis mee. Via deze app is het goedkoper dan dezelfde tickets via de officiële website. Daar betaal je toch al snel €50 meer.

Vandaag gaan we dus naar boven in het hoogste gebouw ter wereld voor een prachtig uitzicht.

We hebben helaas in Nederland geen uitstapjes vooruit geboekt en wegens drukte kunnen we pas om 21:00u de Burj op. Het beloofd dan ook weer een late avond te worden. Tip: probeer vooraf en ruim op tijd je tickets te boeken op gewenste datum en tijdstip.

Met onze huurauto rijden we richting Downtown Dubai, onderweg rijden we weer eens verkeerd en Romée geeft ineens over.. hier hebben we slechte ervaringen mee zoals in onze reis naar Mexico vorig jaar. Ze is gelukkig niet ziek en lijkt iets in haar keel te hebben gehad waardoor het er uit kwam. Zowel Romée en de auto stinken helaas naar zure melk. Gelukkig zijn we inmiddels goed voorbereid met een extra set kleding en is Romée binnen mum van tijd weer aangekleed met een mooie nieuwe jurk!

We komen aan bij parkeergarage Zabeel. Ook hier kun je gratis parkeren! Het is wel wat verder lopen naar de Dubai Mall.

Na een wandeling van 15 minuten komen we  aan bij het Aquarium in de Mall. Wat een mega groot aquarium is dit! Gevuld met diverse grote haaien, roggen en allerlei vissen is dit wel echt een eyecatcher in het winkelcentrum.

Na het ophalen van de tickets hebben we zin in iets lekkers. We gaan zitten bij de Cheesecake Factory tegenover het aquarium.

Sharona besteld een verse aardbeien Cheesecake en ik een chocolademousse cheesecake met een Americano koffie erbij. Wat een heerlijk gebak hebben ze hier! De kinderen smullen wederom een hapje met ons mee.

De gebakjes zijn wel wat aan de prijs als we de rekening van 120 AED (€30) krijgen. Maar daarentegen hebben we er wel enorm van genoten!

Na deze (soort van) late lunch lopen we richting de ingang van het aquarium.

Milan en Romée vergapen zich aan de grote haaien en vissen in het aquarium. Ze vinden het prachtig!

We worden voor de ingang nog op de foto gezet en lopen daarna door een tunnel onder het aquarium. Het ziet er indrukwekkend en ook ietwat benauwend uit! Wat een prachtige dieren zwemmen hier in het water boven ons! Ondertussen zien we nog een duiker in het water zwemmen. Duiken, snorkelen, op een bootje in het water en in een haaienkooi in het water is allemaal, tegen een aanzienlijke meerprijs, mogelijk in dit aquarium!

Bij de uitgang krijgen we onze foto te zien, de foto kost een schamele 250AED (€62)! We besluiten de foto niet te nemen, ik heb immers mijn eigen spiegelreflex camera om mijn nek hangen..

Een verdieping naar boven brengt ons naar de Underwater Zoo van het aquarium. Het combi ticket is ook hier geldig.

Er is hier van alles te zien zoals; vissen en allerlei andere onderwater dieren, grote krokodillen, pinguïns, reptielen, ara’s en nog veel meer. De kinderen vinden het fantastisch.

De activiteit duurt ongeveer een uurtje en we zijn er toch weer even lekker mee bezig.

Na de dierentuin wandelen we verder en gaan we op zoek naar een restaurant om wat te eten. We lopen de Souk al Bahar binnen en worden ondergedompeld in een setting die zo uit de Arabische 1001 nachten lijkt te komen. In Dubai kan alles, maar helaas…. een vliegend tapijt hebben ze nog niet te huur..!

We lopen richting de Time out Market, een foodhal met allerlei eetkraampjes met gerechten van over de hele wereld. Wat opvalt is dat de prijzen meevallen en dat er ook allerlei cocktails en bier/wijn te kopen is, wat niet vanzelfsprekend is in Dubai. Ook wordt er binnen gerookt, dat is toch wel bijzonder te noemen in deze tijd.

We bestellen een pasta pesto, pasta carbonara en 2 kinderpasta’s voor in totaal €59. Koopje!

Helaas is het balkon met uitzicht op de fonteinshow volledig bezet, dat is ook niet gek op deze populaire eetgelegenheid.

Hier zal je wellicht op tijd of geluk moeten hebben om een zitplekje te kunnen bemachtigen.

We eten onze heerlijke pasta op en lopen vervolgens naar DE attractie van Dubai, At The Top Burj Khalifa!

Bij aankomst moeten we door een metaaldetector heen, goed beveiligd hier! Langs de route vind je uitleg over hoe het gebouw is ontworpen en gebouwd met een mooie time line van het bouwproces.

We komen na een paar minuten aan bij de snelste lift ter wereld, die mensen met 10 meter per seconde naar de 125e verdieping brengt en dat binnen een minuut!

We stappen de lift in en de lampen gaan uit, het lijkt alsof we worden afgeschoten in een raket, je oren ploppen dicht terwijl de verdieping nummering oploopt en aan je voorbij schiet. Nog een paar seconden en we zijn boven!

We stappen uit op de 125e verdieping met een panoramisch uitzicht over Dubai, zijn hoogbouw, wegenstelsel, woestijn, zee en alle flikkerende lampjes! Wat een uitzicht heb je hier!

We lopen met de trap richting de 124e verdieping waar ze een observatiedek buiten hebben. Vanuit hier heb je ook een mooi uitzicht op de fonteinshow maar dan vanaf boven!

Je kunt tegen een meerprijs ook naar de 148e verdieping voor een wat exclusievere tour op de Burj Khalifa, het uitzicht is net zo mooi maar het zal er minder druk zijn met selfie makende toeristen. Hier betaal je natuurlijk wel voor.

Voldaan gaan we met de lift en 2 (over)vermoeide kinderen naar beneden. Richting de auto om een einde te maken aan deze actieve maar indrukwekkende dag.

Bij aankomst in het appartement vallen de kinderen gelijk in slaap. Morgen staat er een relax dagje op de planning, sleep well!

Dag 4 – 20-04-2023 – Zwemmen en stranddag

Goodmorning Dubai! De afgelopen 2 dagen waren behoorlijk intensief en hebben we veel gezien, gelopen, gedaan en werden het late avonden. Vandaag staat er een heerlijk rustdagje gepland!

Om 09:30u gaan we uit bed en starten we de dag weer met een goed ontbijt en een duik in het zwembad. We blijven deze ochtend wat langer bij het zwembad om te rusten.

Na het zwemmen leggen we Romée in bed voor haar middagdutje en ontspannen we wat op het balkon. Zodra Romée wakker wordt vertrekken we met de auto naar Jumeirah (JBR) Beach. We parkeren de auto in de parkeergarage van JBR Beach, op enkele meters lopen van het strand.

Het parkeertarief in deze parkeergarage is 20 AED (€5) per uur. Ze hebben echter wel een actie dat wanneer je voor minimaal 100 AED (€25) besteed bij een aangesloten winkel van The Beach, je de eerste 3 uur parkeren gratis krijgt.

We lopen de boulevard op en gaan eerst op zoek naar een gezellige strandtent om wat te eten. We gaan zitten bij een strandpaviljoen genaamd La Mezcaleria, een Mexicaans restaurantje aan het strand.

Wij bestellen taco’s en de kinderen kipnuggets en fishfingers met frietjes met wat drinken en een biertje erbij.

Het is verrukkelijk en we genieten enorm van deze lekkere maaltijd in de warme zon met een prachtig uitzicht over het strand, de zee en de Ain, het grootste reuzenrad ter wereld.

De rekening op deze toplocatie was net als het reuzenrad de hoogste tot nu toe, 380 AED (€94) maar was alle centjes dubbel en dwars waard!

Na het eten lopen we het strand op en leggen we onze stand handdoeken neer. Het huren van strandbedden is hier een dure aangelegenheid en je betaald al snel 250 AED (€62) voor 2 bedjes. We gaan lekker op onze handdoekjes liggen en nemen een duik in het warme zeewater. De kinderen vermaken zich optimaal en spelen met zand, schelpjes en dobberen op de lage golven in de zee. Door het middagslaapje van Romée en het aanhouden van de tijd in Nederland is het echter al 17:00u. Na anderhalf uur in het laagstaande zonnetje te hebben genoten gaat de zon onder en aanschouwen we een prachtige zonsondergang en worden er volop foto’s gemaakt tijdens het gouden uur!

Na zonsondergang krijgen de kinderen nog een veel te duur ijsje voor in totaal 60 AED (€15) en wandelen we door de winkelstraat van The Beach. We passeren allerlei winkels en komen zo nu en dan ook een mooie Lamborghini of Ferrari tegen. Hier was vooral Milan erg van onder de indruk en riep steeds ‘dat is een suuuuuper grote en coole auto he?!’

Na een stukje wandelen lopen we een kermis op, de ogen van de kinderen beginnen dan ook al snel te glunderen als ze de draaimolen zien.

Entreetickets voor de draaimolen zijn ook flink aan de prijs en ze mogen voor 60 AED (€15) allebei een rondje mee.

De glimlach op die gezichtjes, daar doe je het uiteindelijk allemaal voor!

Na de kermis is het tijd om nog wat te winkelen en zo onze 3 uur gratis parkeren te verzilveren! Sharona had nog een nieuw oogpotlood nodig die ze vond bij de Sephora. Ons parkeerticket werd afgestempeld en op deze manier hadden we toch weer een besparing gerealiseerd, dat is altijd lekker!

Het is inmiddels 21:00u en we vertrekken ditmaal op tijd naar de parkeergarage. We zijn hier in totaal 4,5 uur geweest, minus 3 uur gratis parkeren, dus hoeven we maar 40 AED (€10) te betalen en rijden we daarna op het gemakje terug naar het appartement.

We halen nog wat boodschappen om de hoek en komen wederom voldaan terug van een fijn en ontspannen dagje hier in Dubai.

Milan speelt in de kamer nog wat met zijn dino’s en Romée gaat vrijwel direct slapen.

Wij praten nog wat na op het balkon onder het genot van een chocolaatje en frisdrank (Mountain Dew).

Daarna is het tijd om te gaan slapen. Morgen weer een relatief rustig dagje naar Downtown Dubai om te shoppen in de Dubai mall.

Dag 5 – 21-04-2023 – Shoppen in de Dubai Mall

Eid Mubarak! Oftewel; Gezegend Feest! Vandaag wordt het einde van de Ramadan gevierd en begint het suikerfeest. Wij worden wakker rond 10:00u en starten de dag wat later dan voorgaande dagen met een goed ontbijt en ochtendduik in het zwembad.

Voor vandaag staat er weer een ontspannen dagje gepland, echter komen we er later vandaag achter dat het niet zo ontspannen zou worden dan verwacht..

Na het zwemmen gaat Romée aan haar middagdutje beginnen en genieten wij van het heerlijke zonnetje op ons balkon. Eerst douchen en dan rijden we naar Downtown Dubai om een middag/avondje te gaan shoppen in de Dubai Mall.

Aangekomen in de gratis grand parking van de Mall merken we dat het aanzienlijk drukker is dan voorgaande dagen. Er zijn nog maar enkele vrije parkeerplekken in deze mega grote garage te vinden. We passeren allerlei geparkeerde Ferrari’s en Lamborghini’s en zien een hele mensenstroom het winkelcentrum binnen lopen. Het is vrijdag, dus extra drukte konden we natuurlijk wel verwachten.

Na een parkeerplekje te hebben bemachtigd lopen we het centrum in en al snel lopen we een mierennest in van mensen. Er staan overal verkeersregelaars en dranghekken in het winkelcentrum om alle mensen in goede banen te leiden. Wauw dit is extreem!

De oorzaak van de extreme drukte is deels omdat het weekend is maar natuurlijk ook omdat de Ramadan is afgelopen. Wat vooral opvalt is dat het merendeel van de mensen hier van Indiase afkomst zijn. De routes gaan langs links (want in India rijden ze aan de linkerkant van de weg) en ongeveer 80% van de mensen zijn mannen!

We wurmen ons met buggy en kinderen door de menigte naar buiten richting de fontein bij de Burj Khalifa. We willen graag een ijsje gaan eten bij de Turkse ijskar (je weet wel, die Turkse man die je fopt en kliert met een ijsje). Milan is als eerst aan de beurt, met een grote lach op zijn gezicht pakt hij bij het aanreiken van het ijsje meerdere malen mis en ook krijgt hij een paar keer een leeg hoorntje in zijn handen. Hij ziet de lol er wel van in en krijgt daarna zijn pistache ijsje in zijn handen.

Nu is Romée aan de beurt.. ze pakt 1 keer mis en is er gelijk klaar mee. Ze draait haar hoofd weg en de Turkse ijsverkoper weet gelijk dat er met haar niet te sollen valt. Ze krijgt snel haar ijsje en de lucht tussen hen is weer geklaard! Totaal voor 2 ijsjes inclusief show 70 AED (€17)!

De menigte om ons heen wordt steeds heftiger en wanneer de eerste fonteinshow van die dag opstart beginnen de mensen om ons heen te schreeuwen en gillen van vreugde. We hebben de show nu al een aantal keer gezien en daar werd na afloop hoogstens geklapt, maar dit was een heel andere ervaring!

Het moest vandaag in India een rustige dag zijn want alle (moslim) Indiërs leken zich hier te hebben verzameld om samen het einde van de Ramadan te vieren! Met luid gejuich werd dit dan ook gevierd tijdens de show, die ogenschijnlijk speciaal voor dit moment bedoeld was. Met kippenvel op ons lichaam bewonderden we het spektakel om ons heen, er werd gedanst en echt feest gevierd! Eid Mubarak!

Na het ijsje wurmen we ons weer een weg naar binnen en gaan we wat winkels binnen. Verwonderd kijken we naar alle winkels met de grote namen zoals Louis Vuitton, Prada, Gucci, Armani, Versace en nog zo veel meer.

We houden het beschaafd en kopen alleen wat kleins voor onszelf, ook nog wat Baklava en snoepjes voor de kinderen. Het is echter erg lastig om dit mega complex te bewandelen als je voetje voor voetje vooruit kunt.

Na het winkelen lopen we nog langs de Souk waar we uitkomen op een reusachtig dinosaurus skelet. Een Diplodocus die 200-250 miljoen jaar geleden heeft geleefd staat hier opgesteld in de Mall. Je blijft je verbazen! Ondertussen willen er nog wat Indiërs met ons op de foto, we voelen ons eventjes “beroemde mensen”! Na een stukje lopen komen we uit bij mijn persoonlijke guilty pleasure… de Shake Shack!

Erg gezond eten is deze vakantie nog niet gelukt als we ook hier weer wat drinken, een vette hamburger en cheese fries bestellen voor 205 AED (€50). Aan de andere kant hebben we de afgelopen dagen al meer dan 45 kilometer gewandeld volgens de stappenteller! Dat maakt misschien iets goed..? Het is en blijft natuurlijk vakantie!

Na het eten en wederom een inspannende dag gaan we terug naar de auto en terug naar het appartement waar we de avond gezellig afsluiten.

Morgen gaan we op tijd naar het strand om volledig te ontspannen. Slaap lekker!

Dag 6 – 22-04-2023 – Jumeirah Beach en Dubai Marina by night

Als we deze ochtend om 10:00u de gordijnen open schuiven schijnt het zonnetje al volop, er is geen wolkje aan de lucht.

Het beloofd een mooie dag te worden!

Na het ontbijt skippen we de ochtendduik in het zwembad, we willen vandaag op tijd naar het strand gaan. Rond 12:00u rijden we weg en komen een half uurtje later aan in de parkeergarage bij JBR beach.

Op het strand aangekomen merken we dat de zon aardig aan het branden is en een parasol toch geen overbodige luxe is. We huren voor vandaag toch maar een dubbel strandbed voorzien van parasol, handdoeken en toegang tot de douches. In totaal zijn 250 AED (€62) kwijt, wel wordt hier onze parkeerkaart gevalideerd zodat we de eerste 3 uur gratis parkeren!

We hebben een prachtige plek op het strand toegewezen gekregen en liggen er heerlijk bij op de comfortabele ligbedden. Er wordt gezwommen, wederom met zand gespeeld en er wordt vooral extreem genoten en gerelaxt! Dit hadden we na de afgelopen dagen even nodig om het batterijtje weer op te laden.

We bestellen nog 2 Pina Colada mocktails voor 70 AED (€17) en sluiten de middag af met een heerlijke Loaded Nacho’s voor 60 AED (€15). We hadden zelf ook nog drinken en snacks meegenomen om te nuttigen gedurende de middag.

Na bijna 5 uurtjes op het strand pakken we onze spullen en gaan we terug naar het appartement om te douchen.

Parkeerkosten waren slechts 20 AED (€5).

Na het douchen trekken we onze mooiste outfits aan. Vanavond gaan we flaneren over de promenade van de Marina en gaan we lekker uit eten.

We parkeren wederom in de parkeergarage van de Marina Mall. Het is een drukke zaterdagavond en de slagbomen staan overal open met de tekst ‘Free Parking’.

Via de mall lopen we naar buiten, een bijzondere lichtshow staat ons te wachten als we omringt worden door hoge torens van gebouwen met allemaal hun eigen verlichting. Het water en de promenade zijn blauw verlicht en het algehele plaatje is gewoonweg perfect en onwijs gezellig. We zeggen al snel tegen elkaar dat we er maar niet op uitgekeken raken, zoveel te zien!

We slenteren over de Marina Walk en nemen voldoende foto’s en selfies. Ook had ik mijn statief meegenomen om wat nachtfotografie met lange sluitertijd te doen. De foto’s zijn dan ook fantastisch gelukt op zo’n mooie plek als deze!

Na een tijdje lopen komen we aan bij een gezellig Libanees restaurant genaamd Ahla Tallah met terras en fantastisch uitzicht over de promenade en langs het water. Het is er erg druk en we worden vriendelijk begroet door het personeel. Na het zien van de menukaart krijgen we een tafeltje toegewezen.

Op de menukaart staan diverse gerechten oriëntaals gerechten, grill, pizza, pasta en lekkere toetjes. Sharona en ik bestellen een steak met champignonsaus, aardappelpuree en groenten. De kinderen delen samen een pizza.

Na de lekkere maaltijd vragen we om de rekening maar de eigenaar wilde nog niet dat we weggingen. We kregen nog wat fruit van het huis, dus besloten we om nog even te blijven zitten.

Een paar minuten later komt er een iemand aan met een schaal met een enorme gesneden watermeloen. Wow, dat hadden we niet verwacht!

We smullen heerlijk van dit gratis toetje en vooral Milan is gek op watermeloen en neemt het er van. Met gevulde buikjes kletsen we nog wat en krijgen we even later de rekening van 350 AED (€86). Niet duur voor een laatste avondje uit eten op deze top locatie! We geven ze natuurlijk nog wel een leuke fooi voor de goede zorgen en vervolgen daarna onze weg.

Na een half uurtje wandelen valt Romée in slaap in de buggy, het is tijd om terug naar het appartement te gaan. We komen rond 23:30u terug en gaan daarna lekker slapen. Morgen is onze laatste volledige dag hier in Dubai en aansluitend hebben we weer een lange reisnacht/dag.

Dag 7 – 23-04-2023 – Rondje Dubai

Goedemorgen op deze laatste ochtend in het mooie en steeds weer verrassende Dubai!

Het is bewolkt en daardoor wat benauwd buiten, maar dat mag de pret niet drukken.

We worden vandaag erg laat wakker (10:30u) maar zijn wel lekker uitgeslapen. Het ontbijt sluit normaliter om half 11, zodra wij het restaurant binnen lopen vlak voor 11:00u zien we nog een aantal mensen zitten en pikken we nog snel een ontbijtje en kop koffie mee.

Na het ontbijt stappen we in de auto voor een rondritje Dubai, met als bestemming: het palmeiland, de Atlantis en de Burj Al Arab.

Eenmaal aangekomen op het palmeiland verbazen we ons over het feit dat dit ooit alleen maar zee was. Dit kunstmatig aangelegde stukje land in de vorm van een palmboom is dan ook een kunstwerk op zichzelf! We touren lekker wat rond en komen aan bij de Atlantis, een peperduur en indrukwekkend hotel met een fantastisch waterpretpark (grootste ter wereld) in de achtertuin!

We hadden de kinderen graag een dagje waterpark gegund, maar hebben er voor gekozen dit niet te doen. Het waterpark geeft namelijk zelf aan dat kinderen vanaf 1,2 meter lengte pas toegang krijgen tot de glijbanen en overige attracties in het park. Aangezien onze beide kinderen nog niet lang genoeg zijn en de entreeprijzen ook behoorlijk hoog zijn (totaal €281!) slaan we dit uitstapje helaas over. Wie weet komen we hier over een paar jaar nog terug..!

We rijden verder en rijden langs het Royal Atlantis hotel. Wederom een weergaloos gebouw en door naar de Burj Al Arab, wat bekend staat als één van de duurste hotels ter wereld! Dit prachtige gebouw heeft de vorm van een zeilboot en beschikt over zijn eigen helikopter platform!

Ga je naar Dubai met een kleiner budget? Stop dan met dromen van een overnachting in de Burj Al Arab aangezien je voor de goedkoopste hotelovernachting al zeker €2500 per nacht betaald! Er naar kijken is gratis, en ook zeker de moeite waard!

Na het rondritje op de top van de Palm rijden we terug en komen we uit bij de Nakheel Mall op de Palm. We hebben de kinderen nog een souveniertje beloofd en hebben zelf ook wel zin in een bakje koffie.

Bij de Starbucks bestellen we een koffie met wat broodjes voor 95 AED (€23) en lopen daarna door. Souvenir winkels vind je hier, vergeleken met andere toeristische bestemmingen, niet zo heel snel. Het wordt daarom dan ook een bezoekje aan de speelgoedwinkel.

Romée vind wat lieve popjes en Milan kan niet echt een keuze maken en wilt of te duur of te groot speelgoed mee naar huis nemen. Enigszins verdrietig gaat Milan dan ook met lege handen met ons mee terug. Misschien vinden we nog wel iets leuks op het vliegveld vannacht?

Na de korte tussenstop in het winkelcentrum vervolgen we onze rondrit en komen we in de namiddag aan bij het appartement. Romée gaat een middagdutje doen en Milan en ik gaan alvast naar het zwembad. Zodra blijkt dat Romée niet wil slapen komen ook zij en Sharona even later aan voor de laatste zwempartij van deze vakantie. Er wordt gezwommen, gespetterd en gelachen en we merken dat Romée een echt waterratje aan het worden is. Ze springt zelfstandig naar me toe in het zwembad, gaat kopje onder en lacht als ze met haar zwembandjes weer boven komt drijven! Ze klimt vervolgens zelf uit het zwembad en gaat er weer opnieuw in!

We nemen daarna afscheid van het zwembad en springen de douche in. Het is helaas tijd om de koffers te gaan pakken en de avond af te sluiten met een snelle hap.

Eerst nog even onze huurauto voltanken voordat we hem vannacht zullen inleveren op de luchthaven. We hebben inmiddels zo’n 350 kilometer gereden en bij de benzinepomp tankt een medewerker onze auto vol met 27 liter benzine en betalen we slechts 75 AED (€18,50)! Dat is omgerekend €0,68 per liter..!

Na het tanken komen we uit bij de bekendste fastfood keten van allemaal.. de Mc Donalds hier op de hoek. We vullen nog 1x onze buikjes met een ongezonde maaltijd voor 110 AED (€27) en rijden daarna snel terug naar het appartement.

De kinderen willen we zo snel mogelijk op bed leggen zodat ze nog een paar uurtjes slaap kunnen pakken voor vertrek.

Om 01:00u vannacht checken we uit en rijden we naar Dubai International airport. Om 01:30u de huurauto inleveren en daarna inchecken voor onze vlucht van 04:25u met Pegasus naar onze tussenstop locatie in Istanbul en daarna door naar Schiphol Amsterdam!

Dag 8 – 24-04-2023 – Terugreis naar Nederland

De koffers zijn gepakt, Milan kan zijn slaap helaas niet vinden. Sharona en in hebben nog steeds onze kleren aan van de avond, alleen Romée ligt lekker te slapen.

Ik zit met Milan op het balkon. Het brullend motorgeluid van snelle auto’s op de achtergrond en kijkend over de skyline van Dubai met al zijn fonkelde lampjes.

We hebben een prachtige vakantie gehad!

Het is nu bijna 01:00u (23:00 Nederlandse tijd) en we zijn bewust niet gaan slapen. We proberen in het vliegtuig nog wat uurtjes slaap in te halen.

Voor de volgende keer zou ik persoonlijk niet meer kiezen voor 2 nacht/ochtend vluchten. Dit is toch wel een aanslag op je lichaam. Ook zijn we hierdoor onze 8e dag hier volledig kwijt aan reizen.

Maar… we klagen niet.

We wilden er even tussen uit, even de warmte en zon opzoeken, een mooie reisbestemming afvinken van ons to-go lijstje. Lekker genieten samen met de kinderen, cultuur snuiven, zwemmen, op het strand liggen en de lachjes op de gezichten van de kinderen toveren. Dat is allemaal gelukt! Dit alles wilden we voor elkaar krijgen met een zo klein mogelijk budget, maar is dat gelukt anno 2023? Het is de tijd waar de prijzen voor reizen en vakanties de pan uit zijn gerezen. Zelfs in eigen land bestaat een goedkope vakantie niet meer.

Goedkoop reizen lijkt helaas geen optie meer, maar juist daar zit voor ons de uitdaging om er zoveel als mogelijk uit te halen!

————————————————————————————–

Tijd om de balans op te maken!

Het is hier in Dubai vaak “tientjes werk” €10 voor dit, €10 voor dat. Het geld vliegt er dan ook altijd weer sneller uit dan verwacht. Maar we zijn er ook achter gekomen dat er heel veel mogelijk is met een klein budget zoals: wandelen, je ogen uitkijken en genieten van al het moois hier, prijzen voor boodschappen zijn gelijk aan of net iets duurder dan in Nederland, taxiritten zijn betaalbaar, auto huur is goedkoper dan in menig ander (vakantie)land, benzine prijzen zijn extreem laag en parkeren is vaak gratis!

Aan de andere kant zijn uitstapjes erg prijzig in het hoogseizoen. De top locaties rekenen ook “top prijzen”! Entreeprijzen voor waterparken, dierentuinen, de Burj Khalifa etc. zijn fors aan de prijs. Ter indicatie: voor de prijs van een ijsje onder aan de Burj Khalifa kan je voor een week je auto vol tanken!

Toch biedt Dubai voor iedereen wel wat. Met een budget zul je keuzes moeten maken welke activiteiten je gaat doen. Of je iedere avond luxe uit eten gaat of misschien een avondje voor jezelf kookt in je appartement of een snelle en betaalbare hap neemt.

Kansen zien en kansen benutten! En dan hoef je zeer zeker geen miljonair te zijn om op vakantie naar Dubai te gaan!

In totaal hebben wij met z’n viertjes zo’n €3500 uitgegeven aan deze vakantie. Waarvan €2000 voor de vliegtickets en het appartement en €1500 leefgeld. Inclusief eten en drinken, autohuur, uitstapjes, boodschappen en vooral een hele fijne week! Kon het goedkoper? Jazeker, maar dit was voor ons precies wat deze vakantie moest zijn, oftewel al de centen waard!

————————————————————————————–

Nu begint onze terugreis, via Istanbul met een tussenstop van 4,5 uur en dan door naar Amsterdam. Het wordt een lange nacht en dag, waar we vooral gaan terugdenken aan de afgelopen dagen en genieten van onze mooie vakantie. Het was werkelijk fantastisch..!